Tehot irti treenistä spinningkengillä – kaikki mitä sinun tarvitsee tietää spinningkengistä

Ilolla ei ole rajaa, kun kokeilet ensimmäistä kertaa spinningkenkiä. Ei enää remmien kiristämistä kesken tunnin tai puutuneita jalkapohjia! Suosittelemme spinningkenkiä vakiokävijöille, jotka haluavat nostaa treeninsä täysin uudelle tasolle.

Sen sijaan, että vain polkisit alaspäin ja käyttäisit pääasiassa vain etureittä, saat sen sijaan ympyrän muotoisen poljennan, jossa painat alas ja vedät ylöspäin. Tämä auttaa aktivoimaan tasaisemmin myös takareiden lihakset, sekä pakarat, ja se myös nostaa nopeutta pienemmällä rasituksella.

Spinningkenkien istuvuudessa kannattaa huomioida, että varpaiden päähän jää vähän tilaa, sillä ennen treeniä on hyvä, ettei kenkä istu todella tiukasti.  Spinningissä jalat kuormittuvat paljon ja satulassa tulee melko lämmin. Nämä tekijät yhdessä aiheuttavat jalan suhteellisen nopean turpoamisen. Tämän vuoksi kengässä on hyvä olla vähän tilaa, tietenkin ilman, että kenkä on liian suuri. Lisäksi kenkien tulee istua hyvin kantapäistä. Jos mahdollista, valitse mieluusti joku kevyt malli sillä spinningsalissa on aina kuuma.

Spinningkenkiin tulee ostaa erikseen klossit, eli pienet metallipalat, jotka ruuvataan kenkien pohjaan. Nämä klossit pitävät kengät kiinni polkimissa. Meillä GoFitissä käytetään SPD-polkimia (yleisin malli) ja sen vuoksi klossien pitää myös olla samanlaiset, jotta kenkäsi sopivat polkimiin.

Kenkä napsautetaan polkimiin kiinni. Kengissä tulle olla SPD- kiinnikkeet (klossit) asennettuna valmiiksi. Siis tutustu ensin rauhassa spinningkenkiin ja asenna klossit paikalleen ennen ensikäyttöä. Voit itse säätää klossien kohtaa, ne voi laittaa kenkien etu- tai keskiosaan. Testaamalla löydät itsellesi sopivan vaihtoehdon. Muista jatkossa kiristää säännöllisesti klossien ruuveja, etteivät ne pääse löystymään.

SPD-polkimille sopivat klossit näyttävät tältä.

Suosittelemme siis lämpimästi spinningkenkien hankkimista jo käyttömukavuuden vuoksi. Spinningkengillä on uskomattoman pitkä elinikä ja jos mietit hintaa käyttökertoihin suhteutettuna kengät eivät kalliit. Kotona tunnin jälkeen kengät kannattaa aina ottaa pois laukusta ja antaa niiden kuivua käyttökertojen välillä. Myöhemmin voit myös vaihtaa kenkien pohjalliset.

Nähdään pyörän selässä! Penkkituntuma on sitten asia erikseen – suosittelemme siihen satulan ja pakaroiden säännöllisiä kohtaamisia 😊

Spinningtunnit ryhmäliikuntakalenterissamme:

  • Spin 30 min maanantaisin klo 18.45
  • ÄijäSpin 60 min torstaisin klo 18:45
  • Spin&Core 60 min perjantaisin klo 18:15
Blogitekstin kirjoitti
Blogitekstin kirjoittiGoFitin Johanna.
Täältä näet kaikki kirjoituksemme!